Judit06
A FI-MO-TA gyermek
Updated: Jun 6, 2021
FIgyelemzavar - MOzgászavar (motoros nyugtalanság) - TAnulászavar kifejezések rövidítése.
Ezek a tünetek együttesen a diákok kb. 3-5%-át érinti. A pedagógus, szülő csak sejtheti ezt a zavart, ugyanis a diagnózis felállítása egy nagyon alapos kivizsgálás után lehetséges, melyben több szakember vesz részt.
Különböző életkorban különböző formában jelentkeznek a tünetek, de van néhány alapvető, amely iskoláskorban megmutatkozik.
Kiemelten a figyelemzavar jellemzői:
☼ nem figyel a részletekre
☼ a figyelem fenntartásával, koncentrációval is probléma van; olyan, mintha nem figyelne, amikor beszélnek hozzá
☼ ellenáll a szabályoknak, a kiadott feladatokban nem követi az utasításokat
☼ elveszti a tárgyakat, amely egy adott tevékenységhez szükségesek
☼ feledékeny
☼ külső hatások könnyen elterelik a figyelmét
☼ írásképe szinte olvashatatlan
Túlzott mozgásigény/hiperaktivitás jellemzői:
☼ egy aktuális helyzetben az elvárthoz képest többet mozog, a helyét is elhagyja, mikor nem feladat; rohangál, ugrál, mászik
☼ ülő helyzetben mindig babrál valamivel, kezét, lábát rázza, s akár az egész felső testét hintáztatja
☼ nehezen tud önállóan nyugodt játéktevékenységet folytatni
☼ nagyon sokat beszél
Szertelenség jellemzői:
☼ hirtelen, gondolkodás nélkül cselekszik, mert nehezére esik várakozni, ezért félbe szakít másokat
☼ már a kérdés befejezése előtt kimondja a választ
☼ nehéz számára a várakozás, ezért nem csak szavakkal próbálja magára felhívni a figyelmet, hanem (ütemes) érintésekkel is
☼ kétszemélyes légkörben jobban teljesít a rutinos feladatokban, mint önállóan
Az említettek közül hat megléte esetén már gyanakodni lehet, főleg, ha ezeket a tüneteket minimum fél éve mutatja a gyermek.
Hogyan segíthetünk neki?
☼ beszéd közben érintsük meg, tartsuk vele a szemkontaktust
☼ rövid és egyszerű mondatokban fogalmazzuk meg kéréseinket, s kérdezzünk is vissza, hogy mit mondtunk, értette-e
☼ feladatvégzés közben (pl.hf.írása), ne legyen körülötte sok tárgy. A ceruza és a radír elegendő. A tolltartót is inkább tegyük máshova, mert ez különösen le tudja kötni a figyelmét.
☼ biztassuk, adjunk visszajelzést arról, amit csinál, bátorítsuk, hogy neki is sikerülni fog
☼ házi feladatait fontos ellenőrizni
☼ figyelmetlensége miatt érdemes rendszeresen egyeztetni más szülővel, hogy valóban minden házit felírt a gyermek, s az is kérdés, hogy egyáltalán jókat írt-e fel.
☼ mivel általában szeret kreatívkodni, segítsünk neki pl.tablókat, kiselőadásokat készíteni.
☼ nagymértékben növeli az önbizalmát, ha egy-egy komolyabb feladattal bízzuk meg
☼ küzdősportokat nem, de még a csapatsportokat sem igazán ajánlják számára. Inkább egyéni/kétszemélyes sportokat javasolnak, mint pl.vívás, birkózás, karate, stb.
A nehézségek ellenére számos pozitív és kedves jellemzője van a fimota gyermeknek:
☼ értelmes, IQ-ja átlag feletti
☼ csupaszív gyermek
☼ nagyon segítőkész, őt lehet megbízni feladatokkal (mint pl.krétát hozni, uzsonnáért menni, fénymásolni, stb.), ráadásul önként, lelkesen jelentkezik
☼ kreatív, ötletes - jó ha hagyjuk érvényesülni
☼ szereti a nagymozgásokat, általában tehetséges a sportban
Számára kiemelten fontos a visszajelzés, a támogatás, a biztatás. Éppen ezért (is) elengedhetetlen a jó kapcsolat, de legalább az együttműködés pedagógus és szülő között a gyermek érdekében, aki még feszültebbé válhat, ha ellentétet érez a két fél hozzáállásából.