top of page
Search
  • Writer's pictureJudit06

A FI-MO-TA gyermek

Updated: Jun 6, 2021

FIgyelemzavar - MOzgászavar (motoros nyugtalanság) - TAnulászavar kifejezések rövidítése.

Ezek a tünetek együttesen a diákok kb. 3-5%-át érinti. A pedagógus, szülő csak sejtheti ezt a zavart, ugyanis a diagnózis felállítása egy nagyon alapos kivizsgálás után lehetséges, melyben több szakember vesz részt.

Különböző életkorban különböző formában jelentkeznek a tünetek, de van néhány alapvető, amely iskoláskorban megmutatkozik.

Kiemelten a figyelemzavar jellemzői:

☼ nem figyel a részletekre

☼ a figyelem fenntartásával, koncentrációval is probléma van; olyan, mintha nem figyelne, amikor beszélnek hozzá

☼ ellenáll a szabályoknak, a kiadott feladatokban nem követi az utasításokat

☼ elveszti a tárgyakat, amely egy adott tevékenységhez szükségesek

☼ feledékeny

☼ külső hatások könnyen elterelik a figyelmét

☼ írásképe szinte olvashatatlan


Túlzott mozgásigény/hiperaktivitás jellemzői:

☼ egy aktuális helyzetben az elvárthoz képest többet mozog, a helyét is elhagyja, mikor nem feladat; rohangál, ugrál, mászik

☼ ülő helyzetben mindig babrál valamivel, kezét, lábát rázza, s akár az egész felső testét hintáztatja

☼ nehezen tud önállóan nyugodt játéktevékenységet folytatni

☼ nagyon sokat beszél


Szertelenség jellemzői:

☼ hirtelen, gondolkodás nélkül cselekszik, mert nehezére esik várakozni, ezért félbe szakít másokat

☼ már a kérdés befejezése előtt kimondja a választ

☼ nehéz számára a várakozás, ezért nem csak szavakkal próbálja magára felhívni a figyelmet, hanem (ütemes) érintésekkel is

☼ kétszemélyes légkörben jobban teljesít a rutinos feladatokban, mint önállóan


Az említettek közül hat megléte esetén már gyanakodni lehet, főleg, ha ezeket a tüneteket minimum fél éve mutatja a gyermek.


Hogyan segíthetünk neki?

☼ beszéd közben érintsük meg, tartsuk vele a szemkontaktust

☼ rövid és egyszerű mondatokban fogalmazzuk meg kéréseinket, s kérdezzünk is vissza, hogy mit mondtunk, értette-e

☼ feladatvégzés közben (pl.hf.írása), ne legyen körülötte sok tárgy. A ceruza és a radír elegendő. A tolltartót is inkább tegyük máshova, mert ez különösen le tudja kötni a figyelmét.

☼ biztassuk, adjunk visszajelzést arról, amit csinál, bátorítsuk, hogy neki is sikerülni fog

☼ házi feladatait fontos ellenőrizni

☼ figyelmetlensége miatt érdemes rendszeresen egyeztetni más szülővel, hogy valóban minden házit felírt a gyermek, s az is kérdés, hogy egyáltalán jókat írt-e fel.

☼ mivel általában szeret kreatívkodni, segítsünk neki pl.tablókat, kiselőadásokat készíteni.

☼ nagymértékben növeli az önbizalmát, ha egy-egy komolyabb feladattal bízzuk meg

☼ küzdősportokat nem, de még a csapatsportokat sem igazán ajánlják számára. Inkább egyéni/kétszemélyes sportokat javasolnak, mint pl.vívás, birkózás, karate, stb.


A nehézségek ellenére számos pozitív és kedves jellemzője van a fimota gyermeknek:

☼ értelmes, IQ-ja átlag feletti

☼ csupaszív gyermek

☼ nagyon segítőkész, őt lehet megbízni feladatokkal (mint pl.krétát hozni, uzsonnáért menni, fénymásolni, stb.), ráadásul önként, lelkesen jelentkezik

☼ kreatív, ötletes - jó ha hagyjuk érvényesülni

☼ szereti a nagymozgásokat, általában tehetséges a sportban


Számára kiemelten fontos a visszajelzés, a támogatás, a biztatás. Éppen ezért (is) elengedhetetlen a jó kapcsolat, de legalább az együttműködés pedagógus és szülő között a gyermek érdekében, aki még feszültebbé válhat, ha ellentétet érez a két fél hozzáállásából.


67 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page